reklama

Prečo veľmi nedôverujem rebríčkom kvality stredných škôl

V posledných dňoch sa medzi učiteľmi, rodičmi i širšou verejnosťou veľa hovorí o rebríčkoch kvality škôl, podľa hodnotenia INEKO. Hodnotenie je každej škole priradené na základe údajov za posledné štyri školské roky, pričom do hodnotenia vstupujú nielen výsledky žiakov v externej časti maturitných skúšok, ale aj uplatnenie absolventov, či ohodnotenie mimoriadnych výsledkov žiakov podľa metodiky ministerstva školstva. Myslím, že výber relevantných ukazovateľov pre výpočet celkového ratingu školy je urobený v rámci možností vyhovujúco, no autori projektu sami priznávajú, že výsledky písomných maturít nehodnotia kvalitu školy komplexne, ale informujú o výsledkoch dosiahnutých jej žiakmi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)
Obrázok blogu

Medzi príčinami, ktoré uvádzajú, prečo je to tak, mi však chýba jedna, podľa mňa dosť podstatná - objektivita výsledkov žiakov v externej časti maturitných skúšok, pričom tento ukazovateľ sa u gymnázií podieľa na ratingu školy až 60%, u odborných škôl je ti „iba" 40%. Podľa môjho názoru, táto objektivita bude vždy viac ako pochybná, pokiaľ bude externá časť MS vykonávaná pod dozorom „domácich" pedagógov. Prečo som o tom presvedčená? Lebo som dlhoročná učiteľka na gymnáziu a nie som hluchá, ani slepá. Chcem veriť, že väčšina učiteľov sa snaží byť objektívna a spravodlivá pri vykonávaní svojho povolania, ale...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viem presne, čo obnáša administrácia testov externej časti MS, pretože som bola administrátorkou od samého začiatku - od roku 2000, kedy sa začínali MONITORY, každý rok, až po minuloročné maturity. (Tohoročné externé maturity boli prvé, ktorých som sa nezúčastnila, kdeže som k 1. marcu dostala výpoveď pre nadbytočnosť.) Musím povedať, že je to naozaj dosť náročné, pokiaľ chcete dodržať všetky pokyny. A z roka na rok je to náročnejšie. Nie každý človek je vhodný na to, byť administrátorom. Ich výber záleží od vedenia školy. No verte mi, týmto „vyvolencom" niet čo závidieť.

Myslíte si, že je jednoduché ustriehnuť, aby si všetci študenti odložili mobilné telefóny počas administrácie testov na vopred určené miesto? Utópia. Pokiaľ nebudete robiť osobnú prehliadku u každého jedného študenta, nikdy nezabránite tomu, že niektorí z nich majú mobil pri sebe a sú pripravení využiť a použiť ho pri najbližšej možnej vhodnej príležitosti. A na čo všetko sa dá v dnešnej dobe internetu mobil využiť, vedia študenti oveľa lepšie, ako väčšina učiteľov. Ako vysvetlíte skutočnosť, že študenti z rôznych skupín (píšuci test v dvoch rôznych triedach) tej istej školy, napíšu sloh z jazyka doslova totožne? (Keby ste pátrali ďalej, zistili by ste, že tento sloh sa nachádza na internete a nikto už nezistí, koľkí študenti v rámci Slovenska napísali presne taký istý maturitný sloh). Táto vec ma však až tak netrápi, pretože pokiaľ administrátor dohliada na študentov tak, ako by mal, väčšina študentov sa neodváži podvádzať a tých pár jedincov až tak neovplyvní výsledky školy. Čo ma však trápi oveľa viac, je fakt, že sa nájdu učitelia, (niektorí dokonca s tichým súhlasom vedenia školy), ktorí sa priamo, alebo nepriamo podieľajú na podvode, ktorý už dokáže skresliť výsledky školy v rámci Slovenska, teda zvýšiť rating ich školy, na úkor škôl, ktoré sa snažia o objektívnosť testovania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vždy som sa snažila byť spravodlivá a objektívna a v tomto duchu som pristupovala aj k administrácii testov MS. Študentom som vždy na začiatku vysvetlila, že podvádzať a opisovať na skúškach je nemorálne už aj z toho hľadiska, že to postihuje v negatívnom zmysle tých, ktorí sa seriózne pripravovali na skúšky počas celého štúdia. Lenže neškodila som tak vlastnej škole, keď som nedovolila študentom podvádzať a odpisovať? A nedoplácali na to moji študenti tým, že ich percentil z predmetu bol nižší v porovnaní so študentmi, ktorí síce toho vedeli menej, ale mali šťastie na „dobrých" učiteľov, ktorí im umožnili, aby si navzájom radili, poprípade sami učitelia prepašovali do triedy správne výsledky testov? Tieto otázky som si kládla vždy po ukončení externých MS, keď som sa od našich študentov dozvedela, ako sa maturovalo inde. V našom malom meste je jedno gymnázium a štyri odborné školy. Študenti sa navzájom poznajú a veľmi radi sa aj „pochvália" ako sa im maturovalo. A to nielen medzi sebou, ale aj na internete. Keď som pred pár rokmi natrafila na jednej sociálnej sieti na fotografie z externej časti MS na jednej škole, bolo mi takmer do plaču - študenti sa fotili aj s odpoveďovými hárkami, veselo sa medzi sebou bavili a učiteľ sedel za stolom a tváril sa, že sa nič nedeje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pred mesiacom, po externých maturitách, sa na blogu SME objavil jeden zaujímavý článok od tohoročného maturanta, ktorý vyjadril svoje pocity sklamania z toho, ako prebiehala u nich maturita z jazyka. Ako sa študenti medzi sebou bavili, radili si navzájom, vyrušovali tých, ktorí sa snažili seriózne vypracovať odpovede na otázky testu. Tento študent má môj veľký obdiv, pretože dokázal otvorene poukázať na to, o čom sa síce hovorí, ale väčšinou len „medzi svojimi". Neviem, aké následky musel za tento svoj článok znášať, ale viem, že ho stiahol zo svojho blogu. Škoda. Ale nezazlievam mu to, pretože ešte bude musieť absolvovať aj ústnu časť maturitnej skúšky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže toto je jeden z dôvodov, prečo celkom nedôverujem rebríčkom kvality stredných škôl. Keby sa externá časť maturitnej skúšky robila mimo stredných škôl, napríklad na pôde vysokých škôl a pod dohľadom vysokoškolských pedagógov, objektivita by bola zaiste vyššia.

Toto je však iba jedna strana mince. Poukazuje na zlyhanie pedagóga vo výchovnom procese. No príčin, prečo je to tak, je naozaj veľa - veľké množstvo vysokých škôl, ktoré čakajú s otvorenou náručou na absolventov stredných škôl, ktorí v dôsledku toho nemajú dostatočnú motiváciu vzdelávať sa, pretože nepotrebujú vedomosti, iba maturitné vysvedčenie; frustrovaní učitelia stredných škôl, ktorí musia učiť aj študentov, ktorých nedokážu žiadnymi prostriedkami „donútiť" učiť sa a keďže je potrebné, aby všetci zmaturovali, sú ochotní pre to urobiť aj veci ktoré sa priečia ich presvedčeniu, pretože v konečnom dôsledku, oni sú zodpovední za to, ako študenti dopadnú na maturite...

Je naozaj na zaplakanie, kam až sa naše školstvo dostalo. Tu nestačia už len nejaké kozmetické úpravy, aby to všetko fungovalo tak ako má, potrebovalo by to skutočnú komplexnú reformu. Tá sa ale nikdy neuskutoční, pokiaľ bude školstvo finančne poddimenzované. Bez peňazí je každá, aj tá najlepšia reforma, už vopred odsúdená na zánik, aj keby ju pripravil a podujal sa realizovať ten najkvalitnejší tím odborníkov. Ostáva nám len dúfať, že vládni činitelia si konečne uvedomia, že riešiť problémy v školstve by malo byť jednou z najvyšších priorít v súčasnosti, pretože budúcnosť národa vo veľkej miere závisí od toho, ako si vychováme a vzdeláme naše deti.

Mária Hrešková

Mária Hrešková

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bývalá učiteľka, matematička, mama piatich detí a babka dvoch krásnych vnučiek. Zoznam autorových rubrík:  Anjeli v mojom životeSpoza učiteľskej katedrySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu