reklama

Niekoľko odpovedí...

Ako skončil súd? Ako to nakoniec všetko dopadlo? Teraz, keď je na gymnáziu nová riaditeľka, vrátite sa naspäť? Toto sú niektoré z otázok, ktoré som v poslednom čase počúvala, či už od známych, alebo od mojich bývalých študentov, ktorých som ešte pred necelými dvomi rokmi učila. A ja si uvedomujem, že som dlžná odpoveď všetkým tým, ktorí  mi po zverejnení môjho príbehu na blogu, pod názvom „Bojovať pravdou a láskou“, vyjadrili svoju morálnu podporu, poprípade sa snažili aj nejako mi pomôcť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Môj príbeh nie je až taký výnimočný, veď v poslednom čase sa v médiách dosť hovorí o prepúšťaní učiteľov, o rušení škôl... Jednoducho, nie sú peniaze, detí je stále menej a hlavne, treba šetriť . 

No ja som bola prepustená uprostred školského roka, pričom som mala plný úväzok a niektorí kolegovia mali aj nadpočetné hodiny. Podľa riaditeľa školy som však bola nadbytočná. Cítila som veľkú krivdu (veď kto by ju na mojom mieste necítil) a zároveň som bola odhodlaná bojovať o moje miesto na škole, v ktorej som odučila 17 rokov a dovolať sa spravodlivosti, pretože som bola presvedčená, že hlavný dôvod môjho „neobvyklého“ prepustenia bola pomsta môjho riaditeľa za to, že sme spolu s ďalšími štyrmi kolegami podali na neho sťažnosť. ´

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Písala som na rôzne inštitúcie, okrem iného na Inšpektorát práce, zriaďovateľovi, aj ministrovi školstva. Odpovede boli podobné – bohužiaľ, moju výpoveď môže zrušiť jedine zamestnávateľ, oni na to nemajú kompetencie a odporučili mi obrátiť sa na súd, pretože jedine on ju môže vyhlásiť za neplatnú. Bola som teda pevne rozhodnutá čo najskôr napadnúť platnosť mojej výpovede na súde.

Podanie žaloby na súd však nebolo tak skoro, ako som chcela a ako som si to predstavovala...

Prvé súdne pojednávanie som mala v novembri 2013 (pán riaditeľ neprišiel, ale sudca napriek tomu pojednával). Druhé pojednávanie bolo v januári 2014, kde prišiel už aj pán riaditeľ, pod hrozbou, že sudca ho dá predviesť policajtom, ak sa opäť nedostaví, a predložil súdu moju výpoveď aj Rozhodnutie o organizačnej zmene, na základe ktorého som výpoveď dostala (prvýkrát som mala možnosť vidieť moju výpoveď na vlastné oči a prečítať si ju). Na treťom pojednávaní, ktoré bolo v júni, sudca vydal rozsudok, že žaloba sa zamieta, nakoľko nebola podaná v zákonnej lehote.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Počas týchto troch pojednávaní "vyšli na svetlo" skutočnosti, ktoré by každý normálny sudca mal uznať ako dôvod neplatnosti mojej výpovede pre nadbytočnosť. Okrem iných vecí tu bolo pozmeňovanie, teda falšovanie údajov v Rozhodnutí o organizačnej zmene, na základe ktorého som dostala výpoveď, (boli v ňom uvedené skutočnosti, ktoré sa udiali až v novembri, pričom Rozhodnutie bolo datované začiatkom októbra). Tiež moja nadbytočnosť nebola preukázaná, keďže uprostred školského roku sa neznížil počet žiakov ani hodín...a ešte ďalšie veci. To všetko sme chceli ešte dokázať predvolaním svedkov. Túto možnosť sme však už nedostali, pretože sudca rozhodol, že tieto veci sa nebudú preverovať, nakoľko kvôli neskorému podaniu žaloby sú bezpredmetné. Priznám sa, bola som veľmi sklamaná, že to nakoniec dopadlo takto, ale ... asi to tak malo byť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Moja právnička síce podala odvolanie, ale veľa si od toho nesľubujem. 

Takže tým, ktorí sa dostanú do podobnej situácie ako ja, odkazujem: žalobu podajte čo najskôr, nečakajte do posledného dňa. Lebo ak žalobu podáte v posledný deň lehoty na pošte, nestačí to. Musí to byť v ten deň už na súde. Ďalšia vec: pokiaľ sa vám výpovedná doba predĺži o PN, nespoliehajte sa, že lehota na podanie žaloby vám začína plynúť až po ukončení pracovného pomeru, teda po ukončení PN. Sudca, si môže vysvetliť zákon tak, že lehota začala plynúť už dňom, kedy ste mali skončiť pracovný pomer podľa výpovede.

Božie mlyny však melú pomaly, ale isto...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Môj bývalý riaditeľ už nie je riaditeľom. Má sedemdesiatku na krku a veľmi vážne zdravotné problémy. Novou riaditeľkou sa pred pár týždňami stala jeho „ľavá ruka“ (predsedníčka odborov). Keďže oproti minulému školskému roku klesol počet tried na škole z 15 na 11 a rapídne klesol aj počet žiakov, bolo potrebné znížiť stav učiteľov. A tak "pravá ruka" bývalého pána riaditeľa (už pár rokov v dôchodkovom veku), dostal od novej riaditeľky výpoveď. Nechcel odísť dohodou, preto má teraz „kvôli nemu“ polovica kolegov „vraj“ na tri mesiace (kým mu uplynie výpovedná doba) skrátený úväzok. Takže jeho súčasná pozícia na škole nie je vôbec závideniahodná. A kolegovia sa boja prepúšťania. Preto radšej poslúchajú. Mobbing svojím spôsobom pokračuje. 

Myslím, že odpoveď na otázku, či sa vrátim do školy je viac než jasná... Škola má síce nové materiálne vybavenie – stoly, stoličky, tabule, počítače, dataprojektory..., no triedy sú poloprázdne. Je to smutné, pretože je to jediné gymnázium v našom okrese a veľa študentov radšej dochádza 30 a viac kilometrov do krajského mesta. Želala by som si, aby sa mu vrátili staré dobré časy...

Neľutujem nič z toho, čo som urobila. Pomohlo mi to prejsť kus cesty, ktorá sa mi na začiatku zdala neskutočne ťažká, priam nezvládnuteľná. No ja som v sebe našla silu, o ktorej som ani netušila, ktorá mi pomohla znovu vstať a naštartovať môj život iným smerom ako doteraz. Oslobodila som sa od svojej závislosti na práci, ktorej som podriaďovala všetko – rodinu, deti, domácnosť... Zistila som, že žiť sa dá aj inak.

Mária Hrešková

Mária Hrešková

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bývalá učiteľka, matematička, mama piatich detí a babka dvoch krásnych vnučiek. Zoznam autorových rubrík:  Anjeli v mojom životeSpoza učiteľskej katedrySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu